Ökad flexibilitet – Deutsche Telekom

Höjdpunkter

  • Digital Workforce Management för cirka 5.000 medarbetare
  • Planering av 500 butiker i enlighet med kundfrekvenser, delvis i halvtimmesintervall
  • Hög flexibilitet tack vare branschöverskridande modell med vikariepersonal och flexi-level-koncept
  • Integration av alla butiksmedarbetare via självbetjäningstjänster och mobilapp
  • Överlägsen shoppingupplevelse som ett tydligt mål

Upptäck fler kundcase inom tjänstesektorn

Deutsche Telekom är ett av världens ledande integrerade telekommunikationsföretag och finns i över 50 länder med en arbetsstyrka på nästan 230 000 medarbetare. Kundcentrering och förstklassiga tjänster är en del av företagets filosofi, särskilt när det gäller dess privatkundsverksamhet i Tyskland. Deutsche Telekom har ett tydligt uppdrag när det gäller sina egna butiker: att erbjuda det bästa varumärket och den bästa shoppingupplevelsen på den tyska telekommunikationsmarknaden. Företaget, som har varit vår kund sedan 2004, utökar därför lösningen för digital Workforce Management i de befintliga 500 Telekom-butikerna.
4 500 fast anställda och 500 vikarier planeras och schemaläggs baserat på antalet besökare, delvis i 30-minutersintervaller. Ytterligare efterfrågefaktorer integreras för att optimera planeringen ännu mer. Lagar, kollektivavtal, kvalifikationer, komplexa företagsavtal och olika arbetstidsbestämmelser integreras automatiskt i planeringen och schemaläggningen. Detta säkerställer att schemaläggningen följer regler och lagstiftning. Tjänsteleverantören är angelägen om att införa ännu större flexibilitet och effektivitet i sin HR-verksamhet - från små butiker till de stora flaggskeppsbutikerna.

Enastående shoppingupplevelser för våra kunder och en attraktiv arbetsmiljö för vår personal –digital Workforce Management stöder båda strategiska målen.


Oliver Gerz
Chef för detaljhandelslösningar, Deutsche Telekom Privatkundsförsäljning

På medellång sikt kommer upp till 50 procent av personalen att arbeta i flera butiker enligt en flernivåmodell. Beroende på vilken flexibilitetsnivå som väljs kan medarbetarna planeras att arbeta nära sin hemmabutik, inom en större radie eller i flera butiker samma dag. Inget av detta utgör ett problem för vår Enterprise Solution, som också tar hänsyn till den nödvändiga pendlingen vid planering och schemaläggning. 
Att göra all butikspersonal mer delaktig i att organisera sin arbetstid står också på ledningens agenda. Därför introducerades Staff Center och vår mobilapp i alla butiker. Alla medarbetare kan nu ställa in sina önskade arbetstider, skift och andra särskilda önskemål. Appen håller dem uppdaterade om eventuella ändringar i schemat. Nästa projekt, som fokuserar på kund- och personalnöjdhet, är redan på gång: kapacitetsplanering på medellång och lång sikt. Det här är Workforce Management när det är som bäst.

Källa: Vår kund Deutsche Telekom | ATOSS årsrapport 2020

Kontakta oss

  • Förfrågan
  • Återuppringning
  • Kontakt