Distributionskedja 4.0 – Rhenus Contract Logistics

Höjdpunkter

  • Internationell workforce management för över 12 000 anställda
  • Enhetliga planeringssystem på alla verksamhetsorter hos Rhenus Nederländerna
  • Effektiv produktivitetsplanering och bättre transparens
  • Fluktuationer i orderingången kompenseras flexibelt och kostnadseffektivt
  • Digital Self service ökar personalens inflytande

Upptäck fler framgångshistorier

Rhenus Contract Logistics rankas som en av Nederländernas största leverantörer av integrerade logistikprocesser. Företaget ingår i Rhenus-guppen med över 33 000 anställda på 750 verksamhetsorter över hela världen, där divisionerna kontrakts-, gods- och hamnlogistik hanterar komplexa distributionskedjor och innovativa mervärdestjänster. I Tyskland och Schweiz har företaget länge förlitat sig på ATOSS Workforce Management för sina över 11 000 anställda. Vår Logistics Solution används numera även av Rhenus Nederländerna – närmare bestämt på sex anläggningar som ingår i divisionen kontraktslogistik – inklusive det toppmoderna logistikcentret i Tilburg.

Tack vare enhetliga planeringsprocesser och en effektiv hantering av kostnadsställen har vi nu betydligt större transparens gällande våra anläggningars produktivitet. Det innebär att vi kan agera mer flexibelt och kostnadseffektivt.


Ronald Udo
IT Director, Rhenus Contract Logistics Netherlands

Lösningen behövde inte skräddarsys, eftersom vår Enterprise Solution uppfyllde alla krav på digital workforce management som företaget ställde.  Lönesystemet Raet som används i hela företaget kunde integreras sömlöst med hjälp av ett gränssnitt. Numera registrerar omkring 1 000 anställda sina arbetstider digitalt. Dormakaba-terminaler möjliggör direkt kontering till specifika bokföringsposter, kunder eller aktiviteter, något som underlättar en effektiv produktivitetshantering. All data finns alltid tillgänglig i realtid för analyser, planering och schemaläggning. Mycket komplexa arbetstidsbestämmelser, specifika skiftsekvenser och en mängd nödvändiga kvalifikationer är integrerade i planeringen. Även företagets externa personalpool planeras och styrs med hjälp av lösningen, så att företaget kan reagera flexibelt och kostnadseffektivt på den fluktuerande orderingång som är så typisk för logistikbranschen. Företagsledningen gläder sig över effektivare processer, ett enhetligt planeringssystem för alla verksamhetsorter och en större transparens i alla HR-frågor. Men lösningen innebär även stora fördelar för personalen som aktivt kan påverka sin arbetstid tack vare self-services. ATOSS schemaplanering används redan i tre av företagets stora logistikcenter och kommer att implementeras på övriga platser i framtiden. Detta är ytterligare ett steg på vägen mot logistik 4.0 och en framtidsorienterad arbetsmiljö.

Källa: ATOSS KUND Rhenus Contract Logistics /ATOSS årsrapport 2020

Kontakta oss

  • Förfrågan
  • Återuppringning
  • Kontakt