Bäst fraktupplevelse – DPD Deutschland

Höjdpunkter

  • Workforce Management i molnet för 10 000 medarbetare
  • Harmonisering av det heterogena systemlandskapet
  • Optimerad skiftplanering i de 79 distributionscentralerna och servicecentret
  • Bemanningsprognoser baserade på servicecentrets samtalsvolym 
  • Ökad flexibilitet och produktivitet i hela företaget

Upptäck fler kundcase inom logistik

DPD Tyskland är en del av den internationella DPD-gruppen, Europas största nätverk för paketleveranser. Koncernen skickar 5,3 miljoner paket till 230 länder och regioner varje dag och kombinerar innovativ teknik med omfattande lokalkännedom och engagerad kundvård. Varje år skickar de cirka 375 miljoner paket tack vare en personalstyrka på 9 500 anställda och 11 000 leveransförare. Dag ut och dag in visar det innovativa företaget hur en pakettjänst kan utnyttja digitaliseringen för att erbjuda den bästa möjliga upplevelsen för både avsändare och kunder - med maximal transparens och flexibilitet garanterad. 
Detta innebär också att man måste bemanna på ett smidigt och exakt sätt. Företagsledningen såg en optimeringspotential inom detta område och beslutade att införa en professionell Workforce Management-lösning och harmonisera den brokiga system- och processmiljön inom hela företaget. Och det är just här ATOSS styrka ligger. Nästan 10.000 anställda på de 79 distributionscentralerna, servicecentren och de administrativa kontoren hanteras i molnet av ATOSS Logistics Solution.

Digital Workforce Management ger ökad produktivitet och flexibilitet i hela företaget och hjälper oss att uppfylla vårt uppdrag - att ge våra kunder en oslagbar fraktupplevelse.


Dirk Müller
CHRO, DPD Deutschland

Målet är att skapa ett framtidssäkert system för tids- och närvarohantering som omfattar såväl lagar som kollektiv- och företagsavtal och som automatiskt varnar vid eventuella överträdelser. Därmed implementerar företaget också EU-domstolens beslut om obligatorisk registrering och dokumentation av arbetstid på ett sätt som är förenligt med lagen. Lösningen infördes på distans på grund av coronapandemin, med agil projektledning som säkerställer en utrullning enligt plan.
I projektets första fas integrerades personalen i systemet för arbetstidshantering. De registrerar nu sin arbetstid digitalt via Staff Center - eller, när det gäller kontorspersonalen, via mobilappen - och kan begära och godkänna frånvaro digitalt i definierade arbetsflöden. I den andra fasen implementerades datadriven schemaläggning på distributionscentralerna och servicecentret, vilket gynnar cirka 8.000 anställda. Dispatchers kommer då att kunna planera och schemalägga i realtid, med hänsyn till lagar, kollektivavtal, arbetstidssaldon, kvalifikationer och individuella avtal. På servicecentren kommer ATOSS Workforce Forecasting att säkerställa att samtalsvolymerna beaktas i schemaläggningen. På DPD Tyskland är digital Workforce Management avgörande för att optimera kundupplevelsen.

Källa: Vår kund DPD | ATOSS årsrapport 2020

Kontakta oss

  • Förfrågan
  • Återuppringning
  • Kontakt