The World of Fashion  – Lacoste

Höjdpunkter

  • Multinationell Workforce Management
  • Datadriven schemaläggning i linje med kundfrekvenser
  • Ökad transparens för HRM
  • Minskning av administrativa insatser och kostnader

Upptäck fler kundcase inom detaljhandel

Livet är en vacker sport. Detta är Lacoste-andan i ett nötskal. Globalt säljs i genomsnitt två produkter varje sekund från premiummärket för fritidskläder. Förutom dam-, herr- och barnkollektioner omfattar varumärkessortimentet även exklusiva accessoarer, parfymer, skor och glasögon. Kundnöjdhet och enastående shoppingupplevelser är av högsta prioritet för Lacoste. Och ATOSS Workforce Management hjälper företaget att leverera på detta löfte. Ta till exempel Nederländerna, där joint venture-partnern NL Diffusion distribuerar produkterna med sin berömda krokodillogotyp. Företaget ansvarar för hela Benelux-regionen och har Lacoste-butiker på viktiga platser som Rokin i centrala Amsterdam. ATOSS Retail Solution används för att hantera 140 anställda i sju monobrand-butiker och två outlets. Digital planering handlar om att anpassa bemanningen i enlighet med kundtillströmningen, undvika kostsam under- och överbemanning och tillhandahålla förstklassig service - dag ut och dag in. Personalens kvalifikationer, som att sköta kassan, inneha butiksnycklar eller ha specialkunskaper för vissa produktgrupper, visas tydligt i systemet. Alla lagar och arbetstidsbestämmelser har kartlagts som standard i systemet och beaktas automatiskt vid planering och schemaläggning. Efter det framgångsrika projektet i Nederländerna lanserades det även i Belgien - ytterligare tre Lacoste-butiker och en outlet drar nu nytta av digital Workforce Management.

Företagsövergripande transparens, mindre administration och en hållbar personalorganisation - Workforce Management stödjer vår verksamhet på många nivåer.


Pauline van den Ijssel-Lehnardt
HR Manager, NL Diffusion B.V.

Dessutom har Lacoste arbetat med ATOSS Retail Solution i Schweiz, Tyskland och Österrike i flera år nu, där arbetstiden för cirka 500 medarbetare planeras och hanteras i linje med kund- och servicebehov i 40 butiker och 16 försäljningsställen. All tidsdata samlas på huvudkontoret i Frankrike och är redo att utvärderas av den centrala personalavdelningen. Vi ser fram emot ytterligare projekt runt om i världen.
Workforce Management är verkligen i ropet. Många varumärken som Benetton, Escada, Tommy Hilfiger Europe, s.Oliver, Holy Fashion Group, Marc Cain, Mustang och Wolford förlitar sig också på ATOSS-lösningar. På plats eller i molnet.

Källa: ATOSS Kund Lacoste/ATOSS årsrapport 2019

Kontakta oss

  • Förfrågan
  • Återuppringning
  • Kontakt